مصاحبه با دکتر جعفری مدیر دپارتمان ارزشیابی

مصاحبه با دکتر جعفری مدیر دپارتمان ارزشیابی

 

 

 

1- با سلام. لطفا در مورد اهمیت آزمون و آزمون سازی توضیح بدهید.


آزمون برای پیشرفت دانش آموزان و شناسایی نقاط ضعف و قوت یادگیری آنها به همراه تدریس معلم ها به کار میرود. آزمون علاوه بر ترقیب دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری بیشتر، باعث سنجیده شدن مسیر حرکت کلاس به سمت هدف های آموزشی تعیین شده میگردد.


2 - چگونه می توان تاثیر آزمون بر تدریس معلمان را مثبت کرد؟


به طور حتم سبک آزمون و محتوای آزمون، شیوه ی تدریس معلم و همچنین زمان اختصاص داده شده به کتاب را تحت تاثیر قرار میدهد. مثلا اگر قسمت حداکثری آزمون، نکات گرامری و واژگانی را به صورت چهارگزینه ای بسنجد، معمولا بسیاری از معلمان به نحوی تدریس می کنند تا زبان آموزانشان عملکرد قابل قبولی در مواجهه با این نوع سوالات داشته باشند. اما اگر آزمون به صورت ارتباطی باشد و از دانش آموزان بخواهند تا از مطالب خوانده شده استفاده کنند در این صورت معلم ها نیز تمرکز بیشتری بر روی تقویت مهارت ها ی تولید، مثل صحبت کردن و نوشتن خواهند داشت.


3 -  رویکرد آزمون های شما نسبت به قبل چه تغییراتی داشته است؟


آزمون ها از جزء سنجیدن به سمت کل سنجیدن رفته است و رویکرد ازتباطی و تولید محور اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این نوع سوالات زبان آموزان به جای مواجهه با سوالاتی با گزینه هایی آماده باید از مهارتها و محتوای تدریس شده به صورت خلاقانه استفاده کنند.


4 - آزمون های شما به چه نحوی و توسط چه کسانی طراحی می شود؟


توسط افراد آموزش دیده که سابقه ی تدریس دارند و علاقمند به فرایند آزمون سازی هستند. این افراد توسط تیم آموزشی زبانکده ملی ایران آموزش دیده اند و به صورت مستمر در ارتباط با بنده هستند و در مورد سوالاتی که طراحی می کنند بازخورد دریافت می کنند.


5 - چرا شما نیز مانند بسیاری از موسسات از آزمون های آماده ی موجود در بازار استفاده نمی کنید؟

همانطور که گفته شد سوالات موجود در بازار هدفشان سنجش زبان به صورت جزئی و چهارگزینه ای دارد که با رویکرد ارتباطی و پرورش مهارتهای تولیدی فاصله ی زیادی دارد. این مساله تاثیر منفی بر روی فرایند تدریس و شیوه ی مطالعه زبان آموزان دارد. علاوه بر این زبان آموزان نیز می توانند با جستجو در اینترنت به این سواات دسترسی پیدا کنند که همین مساله باعث غیرقابل استناد بودن نتایج آزمون میشود و در نهایت فرایند آموزش را با مشکلات جدی روبرو می کند

6 - هدف از آزمون های پیشرفت تحصیلی که در پایان هر دو جلد کتاب طراحی کرده اید چیست؟


با توجه به جامع بودن این آزمون ها، زبان آموزان باید مطالب خوانده شده در ترم های قبلی را دوباره مرور کند. این مسئله باعث میشود تا آموخته های قبلی تثبیت و به حافظه ی بلند مدت منتقل شود. همچنین این آزمون ها به زبان آموزان پیام ضمنی را میدهد که برای پیشرفت به سطوح بالاتر نیازمند تمامی مطالب قبلی میباشد. علاوه بر این زبان آموزانی که در این آزمونهای جامع نمره ی قابل قبولی را کسب نکنند باید دوره های جبرانی فشرده را طی کنند تا در سطح دیگر زبان آموزان پیشرفت کنند. این امر به همگن سازی کلاسها می تواند کمک کند.

 

با کمال تشکر از اینکه وقت تان را در اختیار واحد تلپا قرار دادید.


بنده هم از شما بسیار ممنونم که این فرصت را در اختیار دپارتمان ارزشیابی قرار دادید و از تمامی اعضای سخت کوش و متخصص دپارتمان ارزشیابی تشکر می کنم. همچنین برای تمامی همکاران گرامی در تمامی شعبات زبانکده ی ملی ایران آرزوی توفیق روز افزون دارم. امید است که با تغییر در رویکرد ارزشیابی، ما رویکردمان به یادگیری و یاددهی بازبینی کنیم.