گزارش کارگاه روش های نوین تدریس

گزارش کارگاه روش های نوین تدریس

 

گزارش کارگاه روش های نوین تدریس

جمعه  1396/04/23

 

 

کارگاه با حضور ریاست محترم زبانکده ملی ایران و تعداد 76 نفر شرکت کننده در سالن اندیشگاه کتابخانه ملی ایران با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

              

درادامه، مدیریت محترم زبانکده ملی ایران به تبیین ویژگی های یک معلم حرفه ای و موفق پرداخته و نقش شرکت در کارگاه ها و کنفرانس های عملی در رشد حرفه ای معلمان را برجسته کردند.

   

سپس آقای دکتر میری اصول آموزش زبان دوم به فراگیران را بصورت مشارکتی و ارائه ی مثال های کاربردی و عینی تشریح کردند. آقای دکتر کارگاه را با تدریس عملی درس دهم کتاب First Friend2ادامه دادند و سپس ایشان از شرکت کنندگان خواستند تا در گروه های 5 نفره و با توجه به کاربرگ طرح درس ارائه شد و چک لیست اصول یادگیری زبان دوم به بحث و بررسی نمونه تدریس عملی بپردازند.  شایان ذکر است که جناب دکتر سلیمی با ارائه نقطه نظرات سازنده ی خود به غنی سازی نقد و بررسی کمک فراوانی کردند.

 

سپس شرکت کنندگان در گروههای 5 نفره قرارگرفته و به صورت جمعی طرح درس برای تدریس واژگان و گرامر درس 4 کتاب First Friends3  نوشتند.

 

 

در این حین اساتید اتاق فکر زبانکده ملی در بحث های هر گروه شرکت کرده و سعی کردند تا به آنها کمک کند تا طرح درس خود را با توجه به اصول یادگیری زبان دوم و رویکرد خلاقانه ی مشارکتی بنویسند. بعد از آن یک شرکت کننده به نمایندگی از گروه خود به تدریس عملی آن درس به مدت 30 دقیقه پرداخت. این تدریس عملی با نقد و بررسی تمامی شرکت کنندگان و هدایت دکتر میری  در مدت زمان 20 دقیقه پی گیری شد. در طی سعی بر آن شد تا نقاط مثبت کار ارائه شده برجسته و راهکارها و پیشنهاداتی جهت تقویت آن ارائه شود.

 

پس از استراحت و پذیرایی 30 دقیقه ای، استاد محمود صلاح زاده به تدریس عملی و unitاز کتاب Family and Friends 4پرداختند که با بکارگیری فعالیت های خلاقانه و مشارکتی جهت تدریس لفت و گرامر در بافت ارتباطی انجام شد. این تدریس عملی با نقد و بررسی توسط تمامی شرکت کنندگان و هدایت جناب دکتر میری انجام شد تا شیوه ی بکارگیری اصول یادگیری زبان دوم برای شرکت کنندگان ملموس تر و عینی تر شود.

 

در ادامه کارگاه به مدت یک ساعت جهت اقامه ی نماز و صرف ناهار متوقف شد. کارگاه معرفی و با اجرای یک بازی آموزشی جهت بهره مندی و درگیر کردن سبک های یادگیری بصورت همزمان توسط استاد اکبر غفوری از اساتید اتاق فکر زبانکده ملی ایران پی گیری شد. سپس شرکت کنندگان در گروه های 5 نفره قرار گرفته و طرح درس مشترکی برای  اجرای درس ششم کتاب Family Friends 2  طراحی کردند. اساتید اتاق فکر زبانکده ی ملی ایران دوباره در کنار تک تک گروه ها قرار گرفته و به آنها کمک کردند. بعد از طراحی گروهی تدریس درس بر اساس اصول یادگیری زبان دوم، یک نفر از شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه به تدریس عملی این درس پرداخت که با نقد و بررسی توسط تمامی شرکت کنندگان و هدایت جناب دکتر میری پی گیری شد. جهت تعمیق اصول ارائه شده، دوباره فعالیت ها انجام شده که در راستای اصول بودند برجسته و فعالیت هایی جهت تقویت آن ارائه شد.

  

  

 

در ادامه تدریس های عملی توسط اساتید برگزار کننده ی کارگاه، استاد مهدی مرادی به تدیس بخش لغت و گرامر unit4از کتاب Four Corners4  پرداخت. تدریس عملی ایشان با نقد و بررسی مشارکتی تمام شرکت کنندگان و هدایت جناب دکتر میری پی گیری شد.

  

سپس شرکت کنندگان در گروههای خود قرار گرفته و با همراهی و همیاری اساتید اتاق فکر زبانکده ملی ایران طرح درسی برای تدریس عملی بخش های واژگان و گرامر unit6از کتاب Four Corners2پرداختند. سپس دو نفر از شرکت کنندگان به تدریس عملی این بخش ها پرداختند که مورد نقد و بررسی دوباره ی تمام شرکت کنندگان و آقای دکتر میری قرار گرفت.

  

  

در خاتمه طرح درس های تمامی گروهها جمع آوری و توسط آقای دکتر سلیمی و استاد صلاح زاده مورد بررسی قرا گرفت و به تمامی اعضای گروههای طراحی کننده ی دو طرح درس برتر جوایزی توسط جناب آقای مولایی اهدا شد. همچنین مدیریت محترم زبانکده ملی ایران جوایزی به ارائه کنندگان تدریس های عملی اهدا کردند.

           

در پایان گواهی های حضور درکارگاه توسط مدیریت محترم زبانکده ملی جناب آقای مولایی، آقای دکتر سلیمی، آقای دکتر میری، استاد سخایی و استاد حباب به تک تک شرکت کنندگان اهدا شد.


   

تمامی شرکت کنندگان پس از پذیرایی، توسط اعضای ستادی زبانکده ملی ایران بدرقه شدند.